Friday, 7 April 2017

Travellog ke Bumi Australia (Part One)

Salam hormat semua.

Berjumpa lagi dalam catatan ke bumi Ausiee.

Lawatan penulis ke bumi Australia adalah untuk mengikuti Lawatan Akademik pelajar Sarjana Sains Pengurusan Kontrak Pembinaan di bawah Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Lawatan adalah dari 1 April 2017 hingga 5 April 2017.

Disertai oleh 10 orang ahli yang terdiri daripada 2 orang Pensyarah PM Dr Maizon, Pm Dr Emma, 5 pelajar, Mr Kerk, Mr Wong, Cik Zee, Pn Sahara, Penulis dan 2 ahli keluarga terdekat, Siok Ai (Teman Kerk) dan Isteri Penulis sendiri.

Penulis bertolak dari UTM KL ke Putrajaya untuk parking kereta pada hari Sabtu 1 April 2017. Di Putrajaya, penulis parking kereta di PutraJaya Park N Ride, sungguh convenience tempat ini. Caj RM 2 utk siang dan RM 4 untuk malam.

Penulis bergerak ke KLIA2 menaiki ERL dari Stesen Putrajaya dengan tambang dalam sekitar RM 9.90 per pax. Kami berdua sampai di KLIA2 jam 6.30 Petang.

Sampai KLIA2 kami terus solat jamak maghrib dan isyak dan seterusnya check in di kaunter Air Asia. Penerbangan Air Asia X ke Gold Coast adalah dijadualkan jam 11.55 malam dengan kod penerbangan D 206. Penulis dan Isteri telah duduk pada kerusi 24A dan 24B. Penerbangan yang dijadualkan pada 11.55mlm telah lewat dan hanya bergerak dari KLIA2 sekitar jam 12.30 tengah malam.

Perjalanan selama 8 jam 45 minit sampai ke Destinasi di Lapangan Terbang Gold Coast sekitar jam 11.00 Pagi. Perbezaan waktu antara bumi  Malaysia dan Australia adalah selama 2 jam. Iaitu Malaysia masa itu masih pukul 9.00 pagi. Setibanya di Airport Gold Coast yang boleh dianggap kecil tetapi sungguh teratur dan bersih, kami di sambut oleh agen iaitu Hj Ismail. Sungguh ramah beliau yang sudah tinggal di Australia kira-kira 30 tahun.

Kami menaiki van dengan kontainer singgah ke pantai Onggalata di Gold Coast untuk menikmati sarapan nasi lemak. Sungguh dingin + sejuk rasa angin.

Selepas itu kami bergerak ke Paradise Country. sebuah tempat macam-macam ala zoo yang mengandungi binatang-binatang seperti Kangaroo, Koala. Selain itu ada juga persembahan melibatkan binatang-binatang disana.

Jam 5.00 petang kami bergerak singgah ke pasaraya untuk membeli barang keperluan. Selepas itu kami bergerak lagi ke Brisbane untuk check in di Trebicca Apartment di Jalan Boundary Street.

Waktu isyak di Brisbane lebih kurang sekitar 6.50 ptg. Malam menjelang kami menyusuri Bandaraya Brisbane untuk mencari makan, jalan dan jalan dapatlah makan kebab di jalan Charllete, Harga 10 Dolar bersamaan RM 35 duit Malaysia. Kenyang sungguh dibuatnya.

Pukul 11 malam beradulah kami dengan cuaca yang amat dingin sekali dan selamat beradu