Monday 25 February 2013

HARI KEENAM - AHAD -19 Februari 2012


Baru teringat untuk masuk ke Masjidilharam tak de “polis” yang jaga kat pintu macam Masjid Nabi..Kami terus tunggu waktu subuh di Masjidilharam…ramai nya orang Subhanallah…sambil duduk ngaji tu tertidur-tidur juga..maklumlah penat perjalanan jauh dan lama siang tadi…lepas solat Subuh sebagaimana di Masjid Nabi terus je solat jenazah…Ya Allah bestnya..

Lepas selesai kami balik ke hotel untuk bersarapan atau berheat atau apa2 yang patut la…di sini kami dapat bilik tingkat 7…tempat makan tingkat 2…makan nya tak macam kat Madinah..kat sini macam asrama..tak ada pilih2..makan je apa yang mereka bagi…Alhamdulillah sepanjang berada di sini saya sangat berselera makan walaupun rasenya kalau difikirkan kalau kat Malaysia mungkin saya tak makan pun…saya pun hairan juga….tapi Alhamdulillah Allah bagi saya nikmat itu….





Selesai bersarapan kami balik bilik berehat sementara menunggu waktu Zohor lebih kurang 12 lebih nanti…agak2 nak masuk Zohor kami bergerak semula ke Masjidilharam… Tak macam di Madinah perjalanan dari hotel ke masjid lebih “menguji” sebab sepanjang jalan yang kami lalui ada kedai dan macam-macam jualan jalanan…sepanjang berada di Mekah kalau lalu tu mesti nak beli kalau tak saya, mak atau kakak…paling koman beli ais krim…ais krim dia dalam mangkuk 3 riyal…sedapnya…sepanjang di Mekkah selalu beli ais krim ni...yang kira popular ais krim Al-Samah...walhal lebih kurang je rase kat Malaysia..bila ingat semula teringin pulak lagi aiskrim tu…
Salah satu kedai ais krim
Sedap

Sekali lagi kami mencari penanda untuk jumpa balik sama2 lepas solat…saya paling suka ajak En Abangku masuk dari pintu 1 iaitu pintu Malik Abdul Aziz (cakap Arabnya : Babun Malik Abdul Aziz rakam Wahid)..saya suka sebab ia berkaitan dengan nama saya dan nama ayah saya…lagi 1 pintu ni ada papan tanda hijau dalamnya dan direct nampak kaabah…jadi setiap kali lepas solat kami akan janji lepas 15 minit solat (kalau nak balik hotel) tunggu kat tiang bawah papan tanda hijau tu…

Pintu 1 Malik Abdul Aziz di bahagian dalam
Pintu 1 Malik Abdul Aziz di bahagianluar
Lepas zohor balik makan..n tunggu untuk solat asar yg akan masuk lebih kurang 3 lebih la…hari ni lebih kurang aktiviti bebas la…sbb penat…esok baru ada aktiviti…then petang g solat asar, maghrib & Isyak…maslah kulit saya yang bermula di Madinah tempohari semakin teruk dan kami ambil kepuusan pergi farmasi untuk beli ubat kulit..Alhamdulillah selepas sapu ubat tu ia semakin baik…makan malam lepas Isyak…sambil duduk kat masjid pergi la jalan…selalunya tak g jauh sangat sebab mak pun tk berapa larat…tapi yg bestnya kat sini kalau nk wudhuk malas nk g toilet boleh je g wudhuk kat paip air zam-zam tu…tapi sejuk la….oh ya air zam-zam yang disediakan di kedua-dua masjid ni ada yang sejuk dan ada yang biasa…tapi saya suka yang sejuk…wudhuk pun guna yang sejuk…heheh…kat Malaysia saya tak merasa wudhuk guna air zam-zam sayang tu….kat sini siap boleh saja2 jirus kat kaki kepala…Ya Allah bestnya…
Untuk aktiviti esok Ustz dah pesan..lepas subuh & sarapan pukul 7.30pg berkumpul untuk aktiviti luar pulak…

Air zam-zam boleh buat wudhuk & jirus kepala

Kalau masuk masjid mesti minum yang berada di laluan



0 comments:

Post a Comment

 
;