Wednesday 20 February 2013

HARI PERTAMA - SELASA - 14 Februari 2012 - 21 Rabiulawal 1433


Hari ini adalah 2 hari selepas ulangtahun kelahiran saya..dan hari ini juga saya anggap sebagai hadiahnya kerana pada hari ini saya, En Suami, mak mertua dan kakak biras saya akan berangkat ke tanah suci untuk menunaikan umrah bersama TH Travel. Ya Allah...Alhamdulillah....Sejak tahun 2010 kami cadang nak pergi. Tetapi saya percaya kepada qada dan qadar atau seruan Allah...kalau Allah kata "Qun Faya Qun"...Akhirnya tahun 2012 seruan itu sampai....Alhamdulillah...berdebar-debar semua ada....Rizuan Hanafi adik ketiga saya datang dari Selayang ke Tanjong Malim untuk menghantar saya dan suami ke KLIA....mak mertua dan kakak bertolak dari Gemas,N9....mereka dah pesan kul 5.30pm mesti dh berkumpul kat KLIA...sbb flight kul 8.40pm.... Rasa gembira, sedih semua da...gembira sbb akn menjadi tetamu Allah...sedih sebab mak n ayah tinggal kat rumah menjaga 2 orang anak kami...Alhamdulillah si kecik tu tak menangis masa kami gerak...siap boleh tanya apsal ibu ngan mak (panggil mereka pada mak saya) nangis2 ni....

Adik saya yang kedua dari Melaka pun menghantar juga...Alhamdullillah sblm jam 5.30pm kami sampai...kakak ipar, abg ipar n anak2 buah dari Gemas dan cousin suami semua dah ada...segala urusan selesai sempurna dan kami check in...Insya Allah kami akan menaiki pesawat Etihad....kami dapat seat sebaris mak,kakak,saya n suami....Alhamdulillah....akhirnya kami berlepas...perjalanan kami dari KL ke Abu Dhabi (6 jam), transit 2 jam then Abu Dhabi ke Jeddah (2 jam lagi).... Kami akan menuju ke Madina dulu, then baru ke Makkah...Insya Allah

Sedar-sedar tengok jam tangan dah jam 1 pagi (masih ikut waktu Malaysia sbb tk tukar masa lagi)... Ya Allah lamanya naik flight ni...rasa dh lembik ni.... jam 2.40am kami mendarat untuk transit..rasa2 masa tu kul 10.50 kot waktu di Abu Dhabi (sebab mamai )...transit 2 jam...tapi dari tempat arrival nk ke departure next flight punya la jauh....2 jam tu mmg urusan turun n terus naik n terbang...fuhhh...pengalaman tapi bestnya.....masa kat Abu Dhabi kami berkenalan dengan ketua rombongan yang memimpin kami iaitu Ust Zainuddin (atau mesra dipanggil Ust Zain)...

2 jam penerbangan dari Abu Dhabi ke Jeddah saya masih seperti tadi..alhamdulillah lembik jugak la...sebenarnya itulah perkara yang saya cabar diri saya....Alhamdulillah.... Lebih kurang kul 3pagi (waktu Jeddah) kami sampai ke bumi Jeddah....dengan keadaan yang penat tapi perasaan yang gembira kami mengambil barang-barang dan menunggu kenderaan (bas) di airport. Kami dimaklumkan bas akan tiba lepas subuh....jadi kami akan menunaikan solat subuh di airport je...ketika di Malaysia kami dimaklumkan (oleh org2 yang penah pegi) di airport ni solat je di tempat2 menunggu...tapi alhamdulillah ada musolla yang selesa untuk solat subuh yang dijangka akan masuk waktu jam 4.37pagi....sejuknya fuhhhh...


Dah check in di KLIA




0 comments:

Post a Comment

 
;